General terms and conditions webshop
Click here to download the General Terms and Conditions Stichting Webshop Keurmerk.
General Terms and Conditions of Stichting Webshop Keurmerk
<p>Deze Algemene Voorwaarden van Stichting Webshop Keurmerk zijn tot stand gekomen in overleg met<br />de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de<br />Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 juni 2014.</p><p>Deze Algemene Voorwaarden zullen worden gebruikt door alle leden van de Stichting Webshop<br />Keurmerk met uitzondering van financiële diensten als bedoeld in de Wet Financieel Toezicht en voor<br />zover deze diensten onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten.<br /><strong>Inhoudsopgave:</strong><br />Artikel 1 – Definities<br />Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer<br />Artikel 3 – Toepasselijkheid<br />Artikel 4 – Het aanbod<br />Artikel 5 – De overeenkomst<br />Artikel 6 – Herroepingsrecht<br />Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd<br />Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan<br />Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping<br />Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht<br />Artikel 11 – De prijs<br />Artikel 12 – Nakoming en extra garantie<br />Artikel 13 – Levering en uitvoering<br />Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging<br />Artikel 15 – Betaling<br />Artikel 16 – Klachtenregeling<br />Artikel 17 – Geschillen<br />Artikel 18 – Branchegarantie<br />Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen<br />Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk</p><p><strong>Artikel 1 – Definities</strong><br />In deze voorwaarden wordt verstaan onder:<br />1. <strong>Aanvullende overeenkomst</strong>: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud<br />en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud<br />en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een<br />afspraak tussen die derde en de ondernemer;<br />2. <strong>Bedenktijd</strong>: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;<br />3. <strong>Consument</strong>: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn<br />handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;<br />4. <strong>Dag</strong>: kalenderdag;<br />5. <strong>Digitale inhoud</strong>: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;<br />6. <strong>Duurovereenkomst</strong>: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten<br />en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;<br />7. <strong>Duurzame gegevensdrager</strong>: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument<br />of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een<br />manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel<br />waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie<br />mogelijk maakt;<br />8. <strong>Herroepingsrecht</strong>: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de<br />overeenkomst op afstand;<br />9. <strong>Ondernemer</strong>: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Stichting Webshop Keurmerk en<br />producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;<br />10. <strong>Overeenkomst op afstand</strong>: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt<br />gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten,<br />digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of<br />mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;<br />11. <strong>Modelformulier voor herroeping</strong>: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese<br />modelformulier voor herroeping;<br />12. <strong>Techniek voor communicatie op afstand</strong>: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van<br />een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te<br />zijn samengekomen;</p><p><strong>Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer</strong></p><p><strong>Den Hoek Holistische praktijk voor dier & mens </strong><br />Bisschopsweg 2, 3732 HW De Bilt;<br />Telefoon nr: +31 (0)30-2961462 van maandag t/m vrijdag van 08:30-13:15 en van 13:45 – 17:00 uur;<br />E-mailadres info@HolistischDierenarts.nl;<br />KvK-nummer:30263403;<br />BTW-identificatienummer: NL001894429B96<br />Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de<br />gegevens over de toezichthoudende autoriteit;</p><p>- Onderstaande de beroepsvereniging of –organisatie waarbij de dierenartsen of therapeuten zijn aangesloten;</p><ul><li><a href=”https://www.acupunctuur.nl/”>https://www.acupunctuur.nl/</a></li><li><a href=”https://www.cpd-online.nl/”>https://www.cpd-online.nl/</a></li><li><a href=”https://www.kwaliteitdiergeneeskunde.nl/kwaliteit/ckrd”>https://www.kwaliteitdiergeneeskunde.nl/kwaliteit/ckrd</a></li><li><a href=”https://www.cibg.nl/”>https://www.cibg.nl/</a></li></ul><p><strong>Artikel 3 – Toepasselijkheid</strong><br />1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer<br />tot het bestellen van producten in onze webshop<strong> </strong> en op elke tot stand gekomen overeenkomst op<br />afstand tussen ondernemer en consument.<br />2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene<br />voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal<br />de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de<br />algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument<br />zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.<br />3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid<br />en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden<br />langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat<br />deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame<br />gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand<br />wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg<br />kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op<br />andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.<br />4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of<br />dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige<br />toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op<br />de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.<br /><strong>Artikel 4 – Het aanbod</strong><br />1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit<br />nadrukkelijk in het aanbod vermeld<br />2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten,<br />digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede<br />beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik<br />maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden<br />producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod<br />binden de ondernemer niet.<br />3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en<br />verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.</p><p><strong>Artikel 5 – De overeenkomst</strong><br />1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van<br />aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde<br />voorwaarden.<br />2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer<br />onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de<br />ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de<br />overeenkomst ontbinden.<br />3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en<br />organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij<br />voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer<br />daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.<br />4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn<br />betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor<br />een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van<br />dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd<br />gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden<br />te verbinden.<br />5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de<br />consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op<br />een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:<br />a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht<br />kan;<br />b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik<br />kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;<br />c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;<br />d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover<br />van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de<br />overeenkomst op afstand;<br />e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van<br />meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;<br />f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.<br />6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste<br />levering.</p><p><strong>Artikel 6 – Herroepingsrecht</strong><br /><strong><em>Bij producten:</em></strong><br />1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende<br />een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag<br />de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en)<br />verplichten.<br />2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de<br />consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:<br />a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de<br />consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De<br />ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke<br />wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende<br />levertijd weigeren.<br />b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag<br />waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste<br />onderdeel heeft ontvangen; 5<br />c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode:<br />de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft<br />ontvangen.<br /><em>Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:</em><br />3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale<br />inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave<br />van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping,<br />maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.<br />4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.<br /><em>Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is</em><br /><em>geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:</em><br />5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of<br />het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na<br />het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde<br />bedenktijd.<br />6. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft<br />verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt<br />de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.</p><p><strong>Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd</strong><br />1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij<br />zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken<br />en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het<br />product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.<br />2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is<br />van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.<br />3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer<br />hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het<br />herroepingsrecht heeft verstrekt.</p><p><strong>Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan</strong><br />1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn<br />door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de<br />ondernemer.<br />2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding,<br />zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de<br />ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De<br />consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt<br />voordat de bedenktijd is verstreken.<br />3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk<br />in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en<br />duidelijke instructies.<br />4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de<br />consument.<br />5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de<br />ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer<br />aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.<br />6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de<br />dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een<br />beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de<br />ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door<br />de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige<br />nakoming van de verbintenis.<br />7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of<br />elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot<br />levering van stadsverwarming, indien:<br />a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de<br />kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of; 6<br />b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van<br />gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.<br />8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een<br />materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:<br />a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van<br />de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;<br />b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of<br />c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.<br />9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende<br />overeenkomsten van rechtswege ontbonden.</p><p><strong>Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping</strong><br />1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk<br />maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.<br />2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten<br />door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen<br />14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer<br />aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft<br />ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk<br />tijdstip eerder valt.<br />3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt,<br />tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de<br />consument.<br />4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste<br />standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug<br />te betalen.</p><p><strong>Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht</strong><br />De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar<br />alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst,<br />heeft vermeld:<br />1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt<br />waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen<br />voordoen<br />2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt<br />verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de<br />ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid<br />krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de<br />succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;<br />3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:<br />a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en<br />b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de<br />overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;<br />4. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst<br />een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,<br />goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;<br />5. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum<br />of periode van uitvoering daarvan is voorzien;<br />6. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en<br />die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die<br />duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;<br />7. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;<br />8. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn<br />om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;<br />9. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;<br />10. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst,<br />maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde<br />afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;<br />11. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na<br />levering is verbroken; 7<br />12. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;<br />13. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:<br />a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en<br />b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.</p><p><strong>Artikel 11 – De prijs</strong><br />1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden<br />producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen<br />in btw-tarieven.<br />2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen<br />gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op<br />heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat<br />eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.<br />3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen<br />toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.<br />4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen<br />toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:<br />a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of<br />b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag<br />waarop de prijsverhoging ingaat.<br />5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.</p><p><strong>Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie</strong><br />1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de<br />in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid<br />en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen<br />en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat<br />het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.<br />2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie<br />beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de<br />overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten<br />in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.<br />3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier,<br />importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die<br />verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming<br />van zijn deel van de overeenkomst.</p><p><strong>Artikel 13 – Levering en uitvoering</strong><br />1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen<br />en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot<br />verlening van diensten.<br />2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft<br />gemaakt.<br />3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld,<br />zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen<br />uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging<br />ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd,<br />ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De<br />consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht<br />op eventuele schadevergoeding.<br />4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft<br />onverwijld terugbetalen.<br />5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het<br />moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer<br />bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.</p><p><strong>Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging</strong><br /><em>Opzegging:</em><br />1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het<br />geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde 8<br />opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn<br />van ten hoogste één maand.<br />2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het<br />geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen<br />het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen<br />opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.<br />3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:<br />- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een<br />bepaalde periode;<br />- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;<br />- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.<br /><em>Verlenging:</em><br />4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van<br />producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of<br />vernieuwd voor een bepaalde duur.<br />5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die<br />strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend<br />worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze<br />verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn<br />van ten hoogste één maand.<br />6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van<br />producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de<br />consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De<br />opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar<br />minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.<br />7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend<br />voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.<br /><em>Duur:</em><br />8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de<br />overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de<br />redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur<br />verzetten.<br /><strong>Artikel 15 – Betaling</strong><br />1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door<br />de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de<br />bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de<br />overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn<br />aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.<br />2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden<br />nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is<br />bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de<br />desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft<br />plaatsgevonden.<br />3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld<br />aan de ondernemer te melden.<br />4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de<br />ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14<br />dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van<br />betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente<br />verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke<br />incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over<br />openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de<br />volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de<br />consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.</p><p><strong>Artikel 16 – Klachtenregeling</strong><br />1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt<br />de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure. 9<br />2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument<br />de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de<br />ondernemer.<br />3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf<br />de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd<br />vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van<br />ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.<br />4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden<br />ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Stichting<br />Webshop Keurmerk (http://keurmerk.info/Home/MisbruikOfKlacht) De klacht wordt dan zowel naar<br />de betreffende ondernemer als naar Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.<br />5. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van<br />de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de<br />geschillenregeling.</p><p><strong>Artikel 17 – Geschillen</strong><br />1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden<br />betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.<br />2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van<br />overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en<br />diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de<br />ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP<br />te Den Haag (www.sgc.nl).<br />3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de<br />consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.<br />4. Uiterlijk twaalf maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de<br />Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.<br />5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer<br />aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf<br />weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te<br />spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde<br />rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken,<br />dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.<br />6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het<br />reglement van de Geschillencommissie (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/decommissies/2701/webshop). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van<br />bindend advies.<br />7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de<br />ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn<br />bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is<br />behandeld en een einduitspraak is gewezen.<br />8. Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende of bij de Stichting<br />Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële<br />Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende<br />hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie<br />Stichting Webshop Keurmerk bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende<br />bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.</p><p><strong>Artikel 18 – Branchegarantie</strong><br />1. Stichting Webshop Keurmerk staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de<br />Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk door haar leden, tenzij het lid besluit het<br />bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te<br />leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand<br />is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een<br />bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Stichting Webshop Keurmerk aan<br />de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,-<br />uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Stichting Webshop Keurmerk een inspanningsverplichting om<br />ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.<br />2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet<br />bij Stichting Webshop Keurmerk en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Stichting<br />Webshop Keurmerk. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de<br />consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over<br />te dragen aan Stichting Webshop Keurmerk, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de<br />betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.</p><p><strong>Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen</strong><br />Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele<br />van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze<br />door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame<br />gegevensdrager.</p><p><strong>Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk</strong><br />1. Stichting Webshop Keurmerk zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de<br />Consumentenbond.<br />2. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze<br />zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van<br />een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.<br /><strong>Adres Stichting Webshop Keurmerk:</strong><br /><strong>Willemsparkweg 193, 1071 HA Amsterdam</strong> 11<br /><strong>Bijlage I: Modelformulier voor herroeping</strong></p>